Тема сьогоднішньої статті виникла вже давно, оскільки буквально через день чуєш багато запитань про образотворче мистецтво, зокрема про Казимира Малевича. Майже кожен “поціновувач прекрасного” вважає своїм обов’язком згадати “Чорний квадрат” Малевича і дорікнути художнику за невміння малювати, мовляв: “І мій син лівою рукою таке намалює”.
Чи так це насправді – ми спробуємо розібратися!
Чи справді “Чорний квадрат” Казимира Малевича – світовий шедевр, чи недбала заливка чорною фарбою полотна абсолютно бездарного художника?
В історії образотворчого мистецтва ім’я Малевича звучить серед “аматорів” живопису на рівні з Сальвадором Далі та Моне. Якщо говорити про Далі або Моне – в їхній геніальності ніхто не сумнівається, а ось картини Малевича викликають абсолютне нерозуміння і здивування.
Розглянемо найбільш спірну картину Казимира Малевича “Чорний квадрат”.
“Чорний квадрат” абсолютно чорний? Однозначно ні, він кольоровий!
Казимир Малевич датував свій найвідоміший твір 1913 роком, а презентував публіці 1915 року. Якщо придивитися до оригіналу, то крізь численні кракелюри чітко просвічуються різні кольори, наприклад, рожевий, зелений, жовтий, охра.
Як виявилося, це не єдиний секрет картини.
Працівники Третьяковської галереї проводили рентгенофлуоресцентний та інфрачервоний аналіз і з’ясували, що під барвистим шаром захована ще одна робота художника.
Ось така цікава новина! І знаючи неоднозначний характер Малевича, навіть складно припустити, чому так сталося: авторська задумка чи банальна відсутність підручного матеріалу.
Казимир Малевич ставився до техніки письма і технології з великим трепетом. Саме тому кожен мазок у “Чорному квадраті” гранично вивірений і точний. Малевич навіть сам виготовляв фарбу, а під час написання “Квадрата” спеціально змішував глянсову і матову фарбу для досягнення ефекту оксамитовості барвистого шару.
“Чорний квадрат” має правильну геометричну форму й абсолютно рівний – ще одна хибна думка!
Звісно, якщо мимохідь подивитися на репродукцію картини – правильність форми “Чорного квадрата” не викликає сумнівів. Але насправді у квадрата немає жодного прямого кута. Якщо взяти вимірювальні прилади і проміряти всю поверхню картини – ми однозначно в цьому переконаємося. Та й не варто забувати, що у світі художників користуватися лінійкою під час написання картини – це моветон.
Загадка і неоднозначність картини Малевича “Чорний квадрат” вражають нас і донині, а суперечки щодо геніальності не вщухають. Але потрібно віддати належне художнику, що все геніальне просто. Головне – створити щось першим і пожинати плоди століттями. Приходьте до нас на заняття з живопису олією та акрилом, будемо творити, і, можливо, станемо новими реформаторами системи.